Herbert Westerberg, den forne skeppsgossen som tog rodret och förändrade Oskarshamn, har lugnt och stilla somnat in 102 år gammal.
Efter de tuffa åren i skeppsgossekåren fortsatte han inom marinen under och efter andra världskriget, för att senare växla till en civil karriär i handelsflottan. Efter sjökaptensexamen 1951 i Malmö seglade den blekingefödde Herbert i Johnson Line, som då ansågs vara det finaste rederiet i Sverige med stora krav på sina befäl. Han varvade sin civila karriär med tjänstgöring i marinen efter utnämning till fänrik i flottans reserv.
1956 gick Herbert i land och tog tjänsten som hamnlots i Gävle, senare hamnfogde och fortsatte 1958 till Örnsköldsvik som hamnkapten. Men snart kom telefonsamtal från Oskarshamn och den 15 januari 1959 tog han över rodret för hamnen.
Det blev början till en enastående utveckling av hamnverksamheten i Oskarshamn. Under tre decennier, först som hamnkapten och senare hamndirektör, alltid med affärsmässighet i fokus förändrade han den lilla skuldsatta hamnen till den största och dominerande på Smålandskusten. Han var mitt i händelsernas centrum när den första stora varvskrisen drabbade Oskarshamn 1962, liksom de efterföljande kriserna för varvsverksamheten. Oskarshamns Varv var vid den här tiden Kalmar läns största tillverkningsindustri med 1500 anställda och utgjorde tillsammans med Jungnerbolaget ryggraden i stadens näringsliv.
När den första chockvågen lagt sig mobiliserade stadens politiker tillsammans med det lokala näringslivet, i nära dialog med statliga myndigheter, för att hitta nya arbetstillfällen till orten. Ett nytt kommunalt verktyg skapades i form av AB Oskarshamns Industrilokaler, vars uppgift var att få nya företag att etablera sig i Oskarshamn men också att hjälpa till att utveckla befintliga företag.
Mannen som fick den svåra uppgiften var Herbert Westerberg, som redan gjort avtryck som hamnkapten, bland annat genom den nya oljehamnens tillkomst 1961 och satsningar på Gotlandstrafiken.
Herbert var under sin tid som vd för Oskarshamns Industrilokaler med om en omfattande strukturomvandling och breddning av näringslivet i Oskarshamn i form av etableringar som LM Ericsson och Gyllings och Liljeholmens Stearinfabriks flytt från Stockholm till Oskarshamn.
Herbert hade en förmåga att genomskåda många lycksökare som ville starta verksamhet i Oskarshamn, oftast med hjälp av statligt eller kommunalt stöd.
Hans kunskaper och kontakter inom sjöfartsnäringen var viktiga för att få en fortsättning på varvsrörelsen i Oskarshamn. Det fanns ett politiskt motstånd till att Skärhamnsbröderna skulle ta över och återstarta varvsrörelsen i Oskarshamn på 1970-talet. Men Herbert var övertygad om att de skulle lyckas. Sedan var det andra orsaker till att varvet drabbades av konkurs 1982. Ännu en gång tog Herbert aktiv del för att finna en lösning.
1979 lämnade Herbert uppdraget som vd för Industrilokaler men fortsatte som hamndirektör till 1989. Oskarshamn var en föregångare i Sverige att som första hamn samordna hamn- och stuveriverksamhet till en effektiv organisation.
Herberts förmåga att övertyga politikerna i Oskarshamn om investeringar och nysatsningar både i hamnen och i egenskap av vd i industrilokaler är omvittnad. Med väl underbyggda förslag, som alltid vilade på ren affärsmässighet, låg han ofta steget före. Ibland påbörjades projekt till och med före de formella politiska besluten.
Förtroendet för hans insatser var under alla år orubbat. I kris stod den forne skeppsgossen säkert vid rodret och navigerade Oskarshamn in i framtiden. Med avgörande insatser för dagens Oskarshamn och dess invånare.
Bengt Bengtsson, författare till boken Skeppsgossen tog rodret och förändrade Oskarshamn
Tack för alla härliga samtal vi haft under de dryga 30 åren jag klippt dig . Kommer minnas dig med glädje .
Sov gott Herbert️
Sov så gott Herbert , vi minns dej med glädje! ️
Tack för allt farfar!
Efter ett lång, framgångsrikt och spännande liv må Du få evig vila och frid tillsammans med nära, kära och vänner som också passerat livets gräns.
En sista hälsning till Gentlemannen Herbert. Vila i frid!
Vila i frid käre morbror
En sista hälsning, segla lugnt.
Tack Herbert för förtroendet att få efterträda Dig som VD. Tack också för Din vänskap, support och klokhet som Du generöst delade med Dig av till en ung ambitiös efterträdare. Det har skapat förutsättningar för min fortsatta verksamhet i hamnbranschen.
Lars
Uppskattad Chef och God Vän!
Till minne av en fin vänskap i många år
Vila i frid.
Tack Herbert för alla fina stunder vi haft tillsammans med dig.
Om vi skulle kunna få önska någonting så vore det att få
åldras så vackert som du.
Vila i frid
Herbert!
Tack för all din kunskap och ditt förtroende för mig i våra yrkesrelaterade roller under flera decennier.
Tack Herbert för din vänskap.
Jag minns dig med stor glädje.